Halsduk

I helgen blev jag klar med två arbeten. En jättegosig halsduk i Fluffy:


Festivalsjalen blev också klar, men den ska spännas ut så bild kommer när det är gjort.

I lördags var jag hos ViKanGarn och provade min kavaj. Viveka hade sytt ihop fram- och bakstycken. Den passade jättefint så nu blev det roligt att fortsätta med ärmarna.

Annars var det bakning som gällde i lördags. Jag bakade mina traditionella fruktkakor. Det är en stor sats som ger 4 kakor. Man börjar med att väga 10 stora ägg. Därefter rör man samma mängd smör och samma mängd socker. Tillsätter ett ägg i taget. Därefter samma mängd mjöl och 2 tsk bakpulver. Samma mängd russin och samma mängd av tillsammans korinter, syltat apelsinskal, fikon, mandel, hasselnötter och körsbär i konjak. Gräddas 1 timme i 175°C. Lagras svalt till jul. Kan verkligen rekommenderas. Jag bakade även saffransbullar med recept från Drottning Kristinas julkaka och ett rågbröd. Sen avslutade jag dagen med att göra hollandässås från grunden dvs äggulor, vin, citronsaft och smält smör. Jag vispade äggvitorna och blandade ner dem precis före serveringen. Jag hade aldrig gjort det förr men det var inga problem. Kan verkligen också rekommenderas. Såsen blev mycket godare än påssås, som jag inte tycker om.

Ikväll förutsätter jag att bilen startar (till skillnad från förra måndagen) så att jag kan gå på step hos Friskis i kväll. Det behövs efter frossandet i helgen.

Kommentarer
Postat av: Tomtan

Fluffig halsduk, skulle passa bra ute -8*... Steppa lungt! JAg ska bilda svallvågor på Storsjöbadet imåra ;-)

2008-12-01 @ 18:18:15
URL: http://www.metrobloggen.se/tomtan
Postat av: chaos-Jenny

Vilken fin halsduk! Jag älskar färgerna och vad mysig den ser ut. Helt avundsjuk är jag!

Allt gott!

2008-12-02 @ 14:37:26
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: Tomtan

Riktigt skönt att kliva upp i ottan (ja inte just då.... men sen) och träna lite...

2008-12-02 @ 18:52:48
URL: http://www.metrobloggen.se/tomtan
Postat av: Liisa

Hej Stockmor!



Vilken smarrig fruktkaka det verkar vara! Vilken typ av formar använder du? Formbrödsformar?



Hälsningar



Liisa

2008-12-07 @ 15:47:04
Postat av: Liisa (igen)

Hmmmm - jag menade förståsss StIckmor!



Liisa

2008-12-07 @ 15:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0