Sommarens tröja



I sommar har det blivit en tröja i Debbie Blissgarn. Mönster och garn köpte jag i våras hos Sticka by Marie Victoria på Österlånggatan, när jag var i Stockholm. Jag är väldigt nöjd med tröjan, men än så länge har det varit för varmt att använda den.

Jag har även stickat ett par golfstrumpor till. Det är majmönster från Sockklubben med kortare skaft. Jag använder bara hemstickade strumpor när jag spelar golf. Om det är fuktigt märker jag inte det förrän jag kommer hem. Fuktiga ullstrumpor håller värmen på ett helt annat sätt än bomullsstrumpor. Ullstrumpor blir inte heller för varma.


Tröjan i lingarn som jag har skrivit om tidigare år också färdigstickad sen länge (maj) och efter flytten blev den blockad och sen en månad återstår bara att sy ihop den. Det kommer.

Just nu har jag inget sticke på gång bara en massa garn. Utöver att sy ihop tröjan har jag hittat ett färdigsytt broderi där det endast återstod att fålla det. Jag har nu "bara" hörnen kvar. När detta är klart får jag sätta igång igen med stickorna.

I flytten hittade jag vackra gamla kuddar som min mormor har vävt. De är hela och fina men smutsiga. Efter att ha varit i kontakt med Hemslöjden har jag fått tipset hur jag ska göra för att försöka tvätta dem. Hoppas det går bra utan att garnet fäller för mycket.

Jag har hunnit läsa en del i sommar. PO Enqvists bok "Ett annat liv" kan jag verkligen rekommendera. Just nu läser jag "Eunuckens gåta" av Jason Goodwin. Den är intressant men språket är lite svårt att följa. Men den lockar mig att åka till Istanbul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0