Julmat och julbak

Helgen tillbringades i stan och då blev det fixat lite julmat för frysen. I lördags gjorde jag brunkål efter min mormors recept

Jag gjorde också pepparkaksdeg som jag bakade ut igår

    

Här använde jag ett recept som jag fått av min faster.

250 gram smör
2,5 dl strösocker
1 dl sirap
Detta smältes, blandas och får svalna. Sen tillsätts och blandas i
75 skållad, grovhackad mandel
1 msk kanel
1/2 msk nejlikor
7,5 dl vetemjöl
Till sist blandas
1/2 msk bikarbonat löst i 2 msk vatten
i degen.
Forma degen i avlånga brödformar, med gladpack i. Låt stå kallt. Skiva tunnt och baka 5-7 minuter i 175°C. Blir ca 1,5 bakform

Sen är det ny utlottning hos www.veckansmiddag.com
lucka7


Kommentarer
Postat av: Sanna

Vad roligt att du var med och tävlade!

Nu är vinnarna dragna gällande tävlingarna som var vecka 50! Välkomna att tävla även denna veckan, nya och mycket goda vinster :)

2009-12-14 @ 12:22:42
URL: http://www.veckansmiddag.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0