Dresden

Jag var ju i Dresden i förra veckan. Det är en fantastiskt fin stad. Den har renoverats mycket under de sista 15 åren och stan är nästan helt bilfri.

Nära hotellet finns den gamla järnvägsstationen med mycket järn och glas.



Nedanför mitt hotellrum satt en kille och spelade på en flygel fram till 9 på kvällen. Vacker musik var det. Dresden är känd för kultur och konserter. Längs med Elbe är det ofta just konserter.
 
Just när jag var där var det ingen konsert, men jag vet var de är.


Dresden bombades kraftigt under de sista dagarna av andra världskriget och alla gamla byggnader med svarta stenar hade klarat bombningen.
 Domkyrkan och Rådhuset.


Denna vägg av Meissenporslin klarade sig eftersom hela huset täcktes med sand.


Kyrkan i bakgrunden är uppförd under de senaste åren efter den gamla ritningen. Det finns en hel del svarta stenar här och där och de är från den gamla kyrkan och har placertats på sin gamla platser. Byggnaden längs fram till vänster är Kulturhuset som byggdes under DDR-tiden. Det har målats i ljusa färger men avviker mycket i stil från den gamla delen av stan.


Till sist kommer en riktigt modern byggnad. Det är biopalatset och det ser mycket modernare ut i verkligheten. Jag var ju på tjänsteresa så jag fick ju passa på att se staden på morgonen och på kvällarna.

Det fanns många turister redan nu och många fina restauranger. Vi var på en australiensisk restaurang och där åt jag kängurukött och krokodilkött. Smakade ungefär som torr kalkon. Spännande men inget som behöver upprepas.
Besök gärna Dresden om det finns tillfälle.

GLAD PÅSK!

Kommentarer
Postat av: Tomtan

Vilken vacker stad!!!!! Glad Påsk


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0