Sommarbyte

Det var ett tag sedan jag deltog i något byte, men nu har jag anmält mig till Stickameras Sommarbyte. Alltid kul att packa paket och att få ett paket. Blir spännande.

Champagneprovning och färdiga stickalster

Veckoslutet har varit händelserikt trots att det bara är söndagseftermiddag.
Igår eftermiddag var jag på champangeprovning i Munskänkarnas regi. Vi var i Godsets växthus bland vindruvor.

Vi fick lära oss lite om champagne och smaka 4 olika. Den dyraste var en Bollinger som kostar nästan 1 000 kr. En så dyr flaska hade jag aldrig köpt men det var kul att smaka en sådan.
Vi fick  lax, vaktelägg och chokladdoppade jordgubbar som tilltugg.
Innan jag cyklade dit hade jag stickat klart min tröja resp kofta så på kvällen var det bara att fästa trådar. Och det klarade jag.
Camelia Teetröjan i Kalinkagarn blir nog perfekt när sommaren kommer.

Colettekoftan ska jag ha i vinter när det är kallt om axlarna.

Den är stickad av restgarn. Bland annat av Madelinetosh merino light. Det har blivit mitt favoritgarn, både att sticka med och ha på sig. Bubblorna är stickade av ett handspunnet garn som jag har fått för flera år sen i ett Stickamerabyte. Det ger effekt på koftan tycker jag. Dessutom har jag hunnit med morgonbad i Sundet båda morgnarna, cyklat på herrcykel till andra sidan ön och köpt däck+slang till min cykel. (Mannen bytte däck till mig). Och så har jag varit i kyrkan på dagens gudstjänst och på vägen hem var jag inom Kulturhuset och tittade på månadens utställning. Efter fika nu tänker jag gå en runda på golfbanan och sen ska jag vila med att sticka på ärmarna på min Slå om kofta.

Sommarstickning och läsning

Det har blivit en hel del stickande i sommar. Vädret har ju inbjudit till det. Jag har stickat fram- och baksida klart på min Slå-om kofta. Nu ska jag börja på ärmarna.

Min Camelia Tee har varit klar, men när jag bockade den visade sig att jag stickat I-corden för hårt i ärmsluten. Jag har tagit upp den ena och avmaskat på annat sätt. Blev acceptabelt. Nu ska I-corden i den andra ärmen också repas upp och göras om. Sen kommer bild.
Jag stickar ju också på min Colette-kofta. Där är det "bara" kvar att fästa alla trådar och sen återstår halskanten. Jag har stickat med restgarn från min Stephen West sjal. Jag är riktigt nöjd med resultatet. Hoppas den blir klar i helgen och sen kommer bild på den också.
Jag har läst en jätteintressant bok: The Hospital by the River.

Den handlar om paret Hamlin som har byggt upp ett sjukhus i Addis Abeba där de tar hand om kvinnor som har drabbats av fistula. Vad fistula är finns beskrivet på www.fistulasjukhuset.org
Fortfarande har vattnet i Sundet inte nått 15°C så det blir inga långa morgondopp. Det blir inga dopp de dagar jag jobbar heller för klockan 05.30 när det dessutom bara är

Vacker morgon

Så här vackert var det i morse när jag väntade på bussen till båten.

Minisemester dag 2

Vi började dagen med en tur till Vänersborgs centrum. Litet och sött. Vi åkte sen till Saabs bilmuseum. Där fick maken sitt lystmäte i att följa utvecklingen av Saab. Mycket fint museum. Tyvärr var inte linbanan igång så vi fick köra ner till fallen. Det var magnifikt att få se när vattenmassorna släpptes lösa.

Fallhöjden är mer än 30 meter och nu finns många moderna slussar men Polhems gamla sluss är magnifik.

Tänk att sitta i den när den töms. Det är nog lätt att få panik då.
På vägen hem besökte vi min bror och hans K i Göteborg.  Alltid trevligt att träffas.
Nu blir det båten till Hven och mitt sticke som jag har saknat.

Minisemester

En gratishotellövernattning gör att vi nu är i Vänersborg. Förra året fick jag från Dormy en hotellövernattning eftersom jag  fyllde jämt och hade handlat utrustning hos dem. Vi valde ett hotell långt ifrån golfbanor eftersom maken inte spelar golf men samtidigt på lagom köravstånd. Vi startade med att besöka Kinna och några butiker där, skor och kläder. Till sist besökte vi:

Skroten som var helt okänt för oss. Massor sv tyg fanns det.

Vi passerade utan att besöka:

Därifrån åkte vi till Rydal för att gå på museum. Spinneri. Men eftersom restaurangen var stängd fick vi fortsätta så Rydal får jag återkomma till en annan gång. Såg mycket spännande ut.

Vi körde via Hedared där vi gick in i en av Sveriges få eller kanske enda stavkyrka.

Via fika i Alingsås kom vi till sist till Vänersborg där vi övernattar. Vi bor på Hotell Hehrne som är ett ombyggt gammalt mentalsjukhus. Fint. Vi gick en liten promenad och såg kyrkogården.
Patienterna begravdes under ett kors utan namn. Tragiskt. En sluss finns också här  och vi såg två båtar som passerade Slussen mot Vänern.

I morgon ska Saabmuseet och slussarna i Trollhättan besökas innan vi åker till Göteborg och hälsar på min bror innan vi kör tillbaka till Skåne. Jag har inget sticke med. Så nu har jag tid stt  uppdatera bloggen.

Beat ALS

I söndags trädde vi armband med texten "Beat ALS". Dessa kommer att paketeras och sen ska vi sälja dem. Pengarna kommer att gå till en av sonens bästa vänner som har drabbats av denna hemska sjukdom. Han är bara 30 år och nu ger läkarna inget hopp längre. Vi hoppas få in pengar så han kan åka utomlands och få hjälp där de har hunnit längre med forskningen.
Det var de tre kompisarna med familjer som träffades. Vi grillade, umgicks och trädde armband. Vi hade en jättetrevlig eftermiddag.