Årets första tomat

Idag har vi plockat och ätit årets första timat.
Jag håller på stt sticka på min kofta. Det går bättre än jag trodde. Jag ska snart börja på de tappade maskorna.

Både semester och jobb

På midsommardagen gav vi oss iväg med bil till Gråsten på södra Jylland. En liten minisemester men även jobb, för på måndag fm ska jag på möte där med min nye chef.
Första stoppet var i Christiansfeld som är en Unescoarvstad innan vi fortsatte och kom fram till Gråsten. Idag besökte vi slottet och slottskyrkan. Vi hade tänkt att titta på trädgården men den var stängd för allmänheten.

Vi har även besökt Flensburg i Tyskland. Trots att det är söndag och vi såg flera kyrkor hittade vi bara en, St Nicolai, som var öppen. Orgeln där är mycket speciell. Den är mer dekorerad än altaret.

Lite hemlängtan blev det när jag upptäckte att en av figurerna föreställde Urania. Det är just Urania som gett namn till Tycho Brahes observatorium på Hven.

Höganäs Saluhall

Idag gjorde vi en utflykt till Höganäs.

Vi åt en jättegod lunch i restaurangen på andra våningen omgivna av toppen av de gamla ugnarna och med utsikt över saluhallens fantastiska utbud.

Ett besök i en av de gamla ugnarna blev det också.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök på saluhallen.
På vägen hem körde vi inom Tomatens Hus utanför Landskrona. Kan också verkligen rekommenderas. Tomaterna kan ersätta godis. Glömde tyvärr fotografera några av alla olika tomater.

Kulturhuset på Hven

Idag besökte vi öns Kulturhus. Årets första utställning är av konstnärerna på Fröhuset  i Landskrona. Många fina tavlor i olika teknik.

Vi har en ros som står som avskiljare mellan vår och grannens verandor. Den blommar så fint nu till midsommar.

Storstädning

Semestern inleddes med storstädning av huset på Hven. Jag brukar göra en vårstädning till påsk med iår kunde jag ju inte gå då pga av benet. Nu är städningen gjord så barnen kan komma och njuta av rena rum och fönster.
Våra blommor här är fina trots torkan vår whiskyros blommar så fint.

I växthuset har vi en ny okänd växt, Tomatillo köpt hos Inger Palmstierna här på ön. Den har satt frukt och blommar för fullt.

I fjor köpte vi ett olivträd på CityGross. Maken fick den att övervintra

Den är översållad av blommor men några oliver tror jag inte det hinner bli.

Nu belönar jag mig med en god kopp Skånerost kaffe.

Semester

Idag är första dagen på min sista semester. Jag ska vara ledig i hela 2 månader. Vi inledde semestern med att skoga på andra sidan dammen så vi kan se Sundet och Danmark från köksbordet och verandan.

Morgondoppet idag var skönt. Det var varmt i vattnet men kallt och blåsigt i luften.
Jag har börjat sticka på en kofta i tunt garn från Lene på Fredsminde på Bornholm. Stickor 3mm så det blir nog ett evighetsarbete. Får väl börja på något mer så det blir lite att variera mellan.

Jordgubbar och lurad

Årets första svenska jordgubbar. De är bara så goda.
I veckan fick jag en ny leverans från Testagram. Många nya spännande saker.

Teet har jag smakat och det var jättegott.  Beställs från www.testagram.se
LURAD
I förra veckan blev jag ombedd att uppdatera min telefon och det gjorde jag naturligtvis. På morgonen efter kunde jag inte öppna telefonen. Stressad körde jag till jobbet och det var mycket som skulle fixas där på morgonen. När jag öppnade min PC och gick in på min privata mail hade jag fått ett mail från apple angående aktivering av applekontot. Det gjorde jag och då var jag tvungen stt uppge ett kontokortnummer för att kunna slutföra aktiveringen. Efteråt fungerade telefonen och jag var naturligtvis glad. I tisdags när jag så kom till jobbet gick jag in på internetbanken för att kolla en sak och upptäckte att kontot var tömt på alla pengar. Det var ju precis efter lönen hade kommit in så det var rätt mycket pengar på kontot. Någon hade under helgen handlat i England, Frankrike, Tyskland och via internet när jag var på Hven.  Jag har haft ett par jobbiga dagar med bank- och poliskontakter. Idag fick jag tillbaka alla pengar på kontot. Jätteskönt oh sommaren är räddad. Det var tydligen ett falskmail som inte något från Apple. I och med jag var så stressad noterade jag inte det. Hoppas jag aldrig kommer att upprepa detta misstag. Kag blev totalt lurad.