Blommor

För något år sedan köpte jag, några dagar efter alla hjärtans dag, en "hjärte"blomma på rea på IKEA. Det kom nya blad på den och när jag frågade i en blomsteraffär vad det var för blomma fick jag veta att det var en s.k. Hoya och att den inte kommer att blomma. Jag tog ut blomman till Hven eftersom den inte behöver vattnas så ofta.

Nu blommar den!! Det skadade bladet kommer sig av att vi hade minusgrader i huset i vintras när vi hade fått kortslutning i ett element. Jag skulle ha kastat blomman men det blev inte gjort och vilken tur det är.

Fler blommor kommer.

Vi har också  en rosenbuske som är vacker.

Busken är mer än 2 meter hög men blommar tyvärr bara en gång per år. Vi har därför planterat en clematis, syns till vänster på bilden. Den kommer att blomma sen.


Kommentarer
Postat av: chaos

Vad roligt! Jag köpte en Hoya för tre år sedan och trodde inte heller den skulle blomma men förra året fick jag en överraskning och det blev en blomma, i år skall den göra hela 6 stycken! De har inte blommat än därför är det inga bilder än på bloggen. Växten är riktigt lång! kramis

2010-07-14 @ 15:16:05
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: tomtan

Häftigt!!!! JAg dödar alla mina för tilfället, tom kaktusarna lever en tynande tillvaro ler

2010-07-15 @ 07:51:11
URL: http://www.metrobloggen.se/tomtan
Postat av: Cecilia

Vilken fantastisk krukväxt, blomman såg ut lite som porslinsblomma! Glad överraskning!

2010-07-17 @ 19:13:57
Postat av: Humlan

Oftast när dom säljer den hoyan så har dom bara stoppat ner ett blad i jorden, då kan den inte växa och blomma, men du hade tydligen tur och fick med en bit av stammen också!



Cecilia; Porslinsblomma är det svenska namnet på hoyor. Precis som rosor, som kan se väldigt olika ut men du ser ändå att det är en ros, så ser du oftast att det är en hoya även om det inte är den vanligaste (Hoya carnosa). Just nu kommer jag inte på vad hoyan på bilden heter.

2010-07-20 @ 12:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0