Semester

Nu har jag börjat räkna ner för semester. Ska vara ledig i 3 veckor och då ingår en vecka i Bulgarien hos sonen.

Igår var jag ju i Danmark och det var en upplevelse. När jag kom till hotellet kl 23.15 fick veta att de hade hyrt ut mitt rum (det sista) trots att det var meddelat sen ankomst. De fixade ett rum ute vid fjorden

i ett vackert hus

utan grannar. Sovrummen var av logementtyp med separata dusch- och WC-rum. Jag skulle vara ensam i detta hus. Men vid 00.30 hörde jag att dörren öppnades och att någon som ropade. Jag fick veta att det skulle komma en gäst till, en pilot. Efter ytterligare en stund, jag hade somnat, kom gästen av misstag in i mitt rum. Han försvann snabbt igen men det var en något orolig natt. På morgonen fanns det visserligen varmt vatten i duschen men det fanns även flygfän i tvålkoppen.  Mötet igår gick bra och efteråt körde jag in i Tyskland för att handla dricka och gas till bilen. När jag passerade gränsen till Danmark, på motorvägen, blev jag stoppad av den danska tullen. De tittade bara in i bilen och önskade god tur.

I kväll, efter simskolan, åker vi ut till Hven för att fira midsommar med dotter, dotterdotter och svärson. Det ser vi fram emot.

Ha en skön midsommar

Punktering

Jag klarade av punkteringen. Först blev jag helt ställd när jag försökte läsa beskrivningen hur jag skulle göra, men sen var det väldigt enkelt att pumpa däcket med kompressorn, ansluten till cigarettändaruttaget. Hålet var så litet att jag kunde köra till verkstad och få däcket lagat.
Nu ska jag iväg på vuksensimskola, crawl för att sen köra 40 mil till danska Gråsten vid tyska gränsen. I morgon blir det, efter ett möte hela dagen, en tur för inhandling i Tyskland, gas och dryck, innan jag kör hem igen. Sen är midsommarhelgen räddad.

Garn & te 7

Detta fina garn och te fick jag i Stickameras Garn & Tebyte från Carina. Jättemycket tack. Igår postade jag mitt paket som ska sändas till den norra delen av landet. Nu ska jag försöka få ihop mitt sommarpaket som också ska sändas långt norrut.

I helgen besökte vi Köpenhamn. Det var första utlandsresan för Esther. Vi åkte båt från Landskrona till Nyhavn. Precis som förr i tiden och sen gick vi på Strget.

Och just nu har jag fått veta att jag har punktering på bilen och eftersom det är en gasbil har jag inget reservhjul utan bara "något" att pumpa hjulet med. Ska bli spännande att se hur jag löser detta i regnet. Rapport kommer om jag mentalt överlever.

Garn & Te byte

Jag fick ett paket igår med ett mycket vackert blått sockgarn oc Lidköpingste. Tack så jättemycket. (Jag glömde ta med adressen på avsändaren) Bild kommer i nästa vecka och då ska jag ha hunnit med att smaka teet också.

Igår kväll var jag på vuxensimskola för andra gången. Jag ska lära mig ceawla och det ser jag fram emot. Jag går till badet i baddräkt och badkappa och det tar max 5 minuter om jag går långsamt. Långt har jag alltså inte. I eftermiddag blir det en tur till Hven för att i morgon ta en båttur med Hventrafikken och Jeppe till Köpenhamn. Hoppas det inte blir för mycket regn när vi ska strossa på Ströget.
Ha en trevlig helg var du än finns i Sveriges långa land.

Färdigställda alster

Trots det fantastiska vädret i helgen hann jag färdigställa tre stycken alster.
Först blev jag klar med sjalen. Det återstod ju bara att fästa trådar.

Den är stickad i Hjaertegarns Alpacka Silk och den är bara så skön.

Jag blev även klar med linnet som jag stickade nästan klart när jag var på SiV-11.

Den är stickag i Marks & Kattens Ecobomull.

Och till sist fick jag sytt samman även den andra mudden.

Det var Gina från Marks&Katten som lärde oss sticka plisséstickning på SiV-11.

I helgen tog jag årets premiärdopp i havet. Det var jätteskönt (uppfriskande när det var nästan 30°C i skuggan)

Sen klantade jag mig igårkväll. Jag var inne och läste mina mail och lyckades radera bort flera med viktig info. Bland annat tappade jag bort vem jag ska skicka garn och te till. Hoppas Ulrika kan hjälpa mig.

Helgledigt

Dagen inleddes med 1500 meter simning i stans fina 50 meters bassäng. 11°C i luften och varmt och gott i vattnet. Jätteskönt att simma i saltvatten.
Nu är det långhelg. Skönt ska det bli att vara ute på ön. Det är dags för den årliga konstrundan. Jag ska försöka hitta studentpresent.
Sjalen blev klar i måndags och jag är jättenöjd med den. Dottern med familj kommer ut och då ska hon få ta en bild av den.
Jag var ju uppe och flög i ett litet flygplan i början av maj. Det var fantastiskt väder och jag tog en bild av området där jag bor i stan.

Och så blev det en bild över ön och där vi bor.