Kokoskaka eller morotskaka

Jag beställer ekologiska lådor från Mossagården sen många år och senast innehöll fruktlådan 2 stycken kokosnötter. Vi, dvs maken, delade en och halva hängdes ut till fåglarna. Den andra halvan gröp jag ur och sen visste jag inte vad jag skulle göra med kokosköttet. Jag finnhackade och blandae till en kaka med några andra ingredienser från Mossagården och lite som fanns i kylskåpet. Det blev en riktigt god kaka.

Det ingår följande:
3 st (300 g) grovt rivna morötter
1,5 dl hackad kokos
20 gram finriven ingefära (jag hade färsk i kylen så det blev det istället för pulver)
2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 ägg
2 dl rörsocker
1 dl olja
0,5 dl creme fraiche istället för 1 banan som inte fanns hemma

Ägg och socker vispades. Rörde sen i oljan. Blandade därefter försiktigt i mjöl blandat med bakpulver och kanel. Till sist rörde jag ner morötter, kokos och ingefära försiktigt. Gräddades  i 175°C i 35-40 minuter.

Jag har ju en nöt kvar. Tacksam för förslag på vad jag ska göra med den.
Jag har många morötter i kylen. Finns förslag på annat än kokta/rostade/stekta morötter så tar jag tacksamt emot de också.

Kommentarer
Postat av: Tomtan

MUMS!!!!! Den lät verkligen god!

Postat av: Tomtan

Nä.... Relationspedagogik finns tyvärr inte som ljudbok ler


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0