Kofta

Nu är jag klar med


och har invigt den nya linkoftan.


Jag tyckte den blev lite liten men den funkar. Fast garnet är väldigt känsligt. det hakar lätt fast i omgivningen.
Garnet kommer från Stickfest i Väst 2010. Dottern vann det och vi bytte. Vi blev båda mycket nöjda med det garn vi fick istället.

Jag har haft semester en vecka och i fredags-lördags körde jag med sonen till Kalmar där han ska börja studera till sjuksköterska. Han ska bo hos en kompis i en jättefin studentlägenhet som ligger centralt och bra. Hoppas verkligen han kommer att trivas med stan, kompisarna och framförallt studierna.

Måndag-onsdag tillbringades med maken i Stockholm. Vi besökte naturligtvis Östasiatiska museet och den fantastiska utställningen med terracottasoldaterna, vilket var målet med resan för min del. Jag shoppade lite bl.a. en sidenhuvudkudde hos Siden Selma och garn hos Vincentgarn på Norrtullgatan. På tisdagskvällen besökte vi en koreansk restaurang, Nam Kang, på Birger Jarlsgatan. Fantstisk god mat. Besöket gick alltså i östasiatiska tecken.

Vi besökte även Stadshuset och fick en "privat" guidning för det var bara vi två. Det blev mest en promenad runt i lokalerna samtalandes med guiden om vad vi såg för mycket fint. Kan verkligen också rekommenderas.
I övrigt var det isigt och svårt att gå, men vi trillade inte. Nu är vi tillbaka i Skåne och snöslask.

Till min Hemlis: Jag har inte fått något kort från dig och jag väntar med spänning på paketet.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Härlig kofta, väldigt effektfullt med knappen!

2011-01-14 @ 15:42:28
URL: http://cecilias-sida.blogspot.com//
Postat av: Tomtan

Vilken läcker kofta!!!!!

2011-01-16 @ 14:44:27
URL: http://www.metrobloggen.se/tomtan
Postat av: Anna-Karin

Hej!'Kul att du gillade paketet :-) Stickan kan du använda till småkakor eller som potatis sticka. JAg köpte den i Karesuando. Det här receptet brukar jag använda när jag gör kantarell sås jag har lånat det från skånemejeriers hemsida. Mumsigt gått till älg stek :-)

Sås:

1 liter färska trattkantareller

eller ca 1 dl torkade, hackade

2 dl vatten

1 schalottenlök

1 msk smör

4 krossade enbär

2 dl vispgrädde

1 1/2 msk kalvfond

2 tsk kinesisk soja

2 tsk messmör

ev 1-2 tsk vinbärsgelé

1 msk vetemjöl

salt och svartpeppar



Lägg de torkade trattkantarellerna i en kopp. Häll på 2 dl hett vatten och låt stå ca 30 minuter. Sila av svampen och spara blötläggningsvattnet. Skala och hacka schalottenlöken. Fräs i smör i en stekpanna, tillsätt svampen och enbären. Tillsätt vatten eller blötläggningsvattnet + vatten tills det blir 2 dl, grädde, fond och smaksättning. Koka upp. Tillsätt vetemjöl utrört i 1 msk vatten. Låt sjuda 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.



2011-01-18 @ 12:19:56
URL: http://www.entappadmaska.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0