Wien i vårsnö

Vi hade en fin minisemetsr i Wien. Nästan 3 dagar. Vi hade inte varit i Wien tidigare men tyckte vi hann se mycket av en fantastisk stad. Kalla nätter och förhållandevis kalla dagar. Snöblask men ingen vind och ingen nederbörd. Vi bodde på ett hotell vid nya universitetet och det var bara 10 minuters resa med spårvagn till centrum. Vi hade bställt resan via Airtours som jag verkligen kan rekommendera. Resan kostade för flyg och hotell (2 nätter) endast 2 500 SEK för 2 personer tillsammans. Vi har åkt med Airtours tidigare till bl.a. Rom och Istanbul.
Några bilder från Wien:
  Nya och gamla universitetet
.
Vi var i många katerdraler och naturligtvis vid Stefphansdomen med sina fina romanska pekare.
 
 
 Och i en liten kyrka Ruprechtskirche med fönster från 800-talet. Jag har inte glömt ettan.
 
Vi var naturligtvis vid Hundertwasserhuset också. 25 år gammalt och i en helt annan stil än katedralerna och husen i centrum.
Hundertwasser, arkitekten, dog för ca 10 år sen men de bygger fortfarande i hans stil. Detta är värmekraftverket.
 
Sen var det påskmarknader och massor av målade ägg fanns det.
Lite wienermat hann vi också med, Wienersnitzel och Sachertårta.
 
Jag hade inget sticke med utan läste en bok istället: "Tänk på ett t4l". Stickat har jag istället gjort här hemma under resten av påsken, men bilder av det kommer en annan dag. Fast en bild på en stark dam blir det också

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt!!!!! Wien ligger på min att-gör-lista :D Men först är de lite mera Uggen :D

2013-04-06 @ 16:37:29
Postat av: Tomtan

Nej jag vill inte vara anonym..... Men är huvvet snabbare än fingrarna så :D Men de är jag, Tomtan!

2013-04-06 @ 16:38:12
URL: http://entomtastankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0