En enkel god kaka

Vi fick en förvarning om gäster på ön och då tyckte maken att jag skulle baka hans favoritkaka, en mannagrynskaka. Jag tänker dela med mig av receptet för det är så enkel. 
Jag började med att plocka några av de sista vinbären ca 1/2 liter. 


150 gr smör rörs med 2 dl socker. 1 ägg rörs i. Därefter blandas i 2 1/2 dl vetemjöl och 1 dl mannagryn. Smeten trycks ut i en smörad och ströad form (24 cm). Bären fördelas på ytan. 

Kakan gräddas i 25-30 min i 225 gr. 

Lycka till och smaklig spis. 

I ursprungsreceptet ska det var klarbär (sura körsbär) men vinbär funkar mycket bra. Går säkert bra med annan frukt då länge den är syrlig. 
Kommentera gärna när du har testat receptet. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Rabarber funkar fint.

2015-08-21 @ 15:30:33
Postat av: Tomtan

Mumsigt!!!!

2015-08-24 @ 07:53:51
URL: http://entomtastankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0