Stickfest i Väst 2017

Årets SiV är över. Lika trevligt och givande som vanligt. För andra året var festen i Marstrand, men för första gången för oss. Torget hade många utställare och många besökare.
Jag deltog i tre mycket givande work shops. Först ut var med Anna på Vinterverkstan. Kursen handlade om Vackra ytor, uppläggningar och avslutningar som ger lite extra.
Vi skulle göra en halskrage med blandade tekniker; stickning, virkning, krokning, kvastskaftvirkning och nålbindning. Jag gjorde en provlapp:
Vilken tur att det är en provlapp, men jag ska göra en krage med rätt storlek på verktygen. Krokning och kvastskaftvirkning hade jag aldrig gjort tidigare. Nålbindning hade jag inte heller gjort och jag gick på en kurs i detta dagen efter. Jag konstaterade att det inte är något för mig. Det får bli fler försök innan jag får det att funka.
Sista dagen gick jag på Janette Millboms Shagging & Thrumming. Det var jättekul och vi lärde oss snabbt. Tog bara en timme.
Shagging:
Vantar eller sockar stickade i resårstickning 2r+1v
På avigsidan syr man in tjocktrådar som inte kommer att synas så mycket på framsidan.
Framsidan.
Thrumming innebär att sticka in otvinnad ull i t.ex. vantar för att få dem varma.

Vi deltog naturligvis som vanligt i snabbaste stickerskan i Väst.

Vi kom inte till final men roligt var det.
Nu har jag nya  stickböcker att läsa och mycket nytt garn som jag inte visste att jag behövde.
 

Kommentarer
Postat av: Tomtan

Roligt att lära sig nått nytt!

2017-03-31 @ 19:10:21
URL: http://entomtastankar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0